Eigenaren van een elektrische auto hoeven geen bpm (aanschafbelasting) en
wegenbelasting te betalen. Bedrijven kunnen gemiddeld 8000 euro besparen op
de nu nog hoge aanschafprijs van een auto op stroom door subsidie en
belastingvoordelen.

Volgens staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) scheelt dat aan kosten
in totaal gemiddeld 15.000 euro. De belastingvoordelen lopen door tot 2018.
Volgens verkeersminister Camiel Eurlings zal de elektrische auto
hoogstwaarschijnlijk daarnaast in het laagste tarief van de kilometerheffing
vallen.

Overheid trekt portemonnee
De bewindslieden lichtten vrijdag een plan van aanpak toe dat Nederland tot
dé internationale proeftuin voor elektrisch rijden moet maken. Het kabinet
trekt 65 miljoen euro uit voor de verdere ontwikkeling van batterijen,
auto’s en de aankoop van elektrische auto’s door de overheid. Eurlings wil
volgend jaar al daarmee beginnen op zijn ministerie dat ruim 1900 wagens
heeft rondrijden.

Een elektrische auto is nu nog bepaald niet goedkoop. De Noorse THINK City, de
eerste Europees goedgekeurde elektrische auto, kost ongeveer 40.000 euro.

Dankzij het belastingvoordeel zal een auto op stroom in twee of drie jaar
echter net zo duur zijn als een gewone auto, "terwijl die in gebruik
veel minder kost”, aldus De Jager. Eurlings rekent op 200.000 elektrische
auto’s op de weg in 2020. Ter vergelijking: volgens Bovagcijfers rijden er
momenteel acht miljoen ‘gewone’ auto’s rond.

Investeren in oplaadpunten
Het plan voorziet verder in een fiscaal voordeel van 20 procent op
investeringen in oplaadpunten. Milieuminister Jacqueline Cramer gaat met
gemeenten praten om die van de grond te krijgen. De huidiige minpunten van
de elektrische auto zijn de dure batterij (tot 10.000 euro), de lange
oplaadtijd en de actieradius: de huidige generatie batterijen moet na 180
tot 200 kilometer opgeladen worden.

Minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) verwacht extra
werkgelegenheid. Nederland is volgens haar erg sterk als het gaat om
toeleveranciers van bijvoorbeeld batterijen, aandrijving en banden. Zij
verwacht op termijn 1500 tot tweeduizend arbeidsplaatsen erbij.

De autoindustrie heeft volgens haar wel degelijk toekomst, ondanks de
massaontslagen bij bijvoorbeeld General Motors. "We zetten in op
innovatie. Inzetten op oude technologie is het paard achter de wagen
spannen.'' Eurlings wil de Japanse autofabrikant Mitsubishi overhalen om
elektrische auto's te gaan maken in de fabriek in het Limburgse Born.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl